poniedziałek, 16 czerwca 2014

(16.) DIY: Musli



Niekiedy zastanawiałam się, czy bardziej opłaca mi się kupić, czy zrobić musli.
Później, zadałam sobie inne pytanie:
Czy sklepowe musli jest zdrowe?
Bo tak naprawdę, o to w tym wszystkim chodzi. 
Robiąc domowe posiłki, staramy się, żeby były one, jak najzdrowsze. Więc dlaczego by nie zrobić innych, zdrowych produktów do kuchennej spiżarki?

Tym bardziej, że to sklepowe musli nie jest do końca zdrowe, jak zapewniają producenci.

Wrzućmy na tapetę, np:

Fitella musli chrupkie bananowe z kawałkami czekolady

Skład:
musli crunchy [płatki owsiane, syrop glukozowo-fruktozowy, ekstrat ryżowy (mąka ryżowa, cukier, kasza kukurydziana, mąka pszenna, ekstrakt słodowy, sól) utwardzony tłuszcz roślinny, wiórki kokosowe,cukier, sól, aromat, emulgator: lecytyna sojowa], chipsy bananowe 15,7% (chipsy bananowe krojone, olej roślinny, cukier, miód, aromat), płatki pszenne pieczone (pszenica, cukier, sól, ekstrakt słodowy jęczmienny), kuleczki zbożowe o smaku czekoladowym 3% (mąka pszenna, mąka kukurydziana, cukier, kakao 3,2%, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu 1,6%, syrop gukozowo-fruktozowy, utwardzony tłuszcz roślinny, sól substancja spulchniająca: fosforan trisodowy, emulgator: lecytyna sojowa. aromat), płatki czekolady 1,4% (cukier, masa kakaowa 39,6%, tłuszcz kakaowy, emulgator: lecytyna sojowa)

Tłuszcze, aromaty, cukry, substancje spulchniające...Bleh...

Dodatkowo: 

fosforan trisodowy- stosowany m.in. w środkach chemicznych, jako zmiękczacz [E339], jest składnikiem nawozów fosforowych.

emulgator- umożliwia powstanie emulsji i zapewnia jej trwałość, stosowany też do produkcji farb, klejów, kosmetyków, tworzyw sztucznych.

A cukier cukier pogania....
W smaku tak samo brzydkie, jak ten skład.

Sprawdzajcie etykiety przed kupnem. No i ceny...
Chcesz zaoszczędzić? Zrób własne musli :)
Cena opakowania 50g kosztuje ok. 1,30zł. 
Wcale nie majątek, prawda?
Ale cena za kg to już prawie 26zł! Tyle pieniędzy za dostarczenie sobie chemii!!

Jeżeli choć trochę przekonałam do zrobienia sobie domowego musli...:)



~~*~~
 
Składniki:
  • słonecznik łuskany (ok.1,99zł)
  • suszone daktyle (1,99zł)
  • płatki owsiane (2,50zł)
  • płatki ryżowe (2,70zł)
  • siemię lniane (3,99zł)
  • miód (ok.18zł)
  • płatki kukurydziane (2,99zł)
  • i co tylko dusza zapragnie :)
I sprawa jest bardzo prosta.

Na blachę położyłam papier do pieczenia, piekarnik na 180stopni, a w miseczce mieszałam tyle płatków owsianych z miodem, na ile miałam ochotę:)

Kiedy piekarnik był już dobrze nagrzany, wysypałam płatki z miodem na blachę i rozłożyłam na całości i pozwoliłam na pieczenie/prażenie przez 10 minut.

W między czasie, wymieszałam w miseczce całą resztę składników i czekały na swoją kolej :)
Po upływie 10 minut, dosypałam je do płatków z miodem, delikatnie i ostrożnie przemieszałam, polałam następną porcją miodu i na kolejne 10 minut do piekarnika :)



Tyle :)


Pozostałe składniki wystarczą na następne porcje musli.



Wniosek?
Zdrowie na talerzu, kieszeń się uśmiecha i spiżarnia zadowolona :)


SMACZNEGO ^_^



2 komentarze:

  1. o tak, zdecydowanie najlepsze i najzdrowsze jest muesli domowe, nie ufam żadnym kupnym gotowym mieszankom, są napakowane cukrem, chemią i potwornie drogie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a żyjemy w czasach, gdzie wygoda jednak zwycięża i lepiej do sklepu iść, przepłacić , niż spędzić w kuchni 30 minut.

      Usuń

Śmiało..:) Wesprzyj Kropka^^